۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۹

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان:

۲۵ نیت وقف در کردستان وجود دارد

۲۵ نیت وقف در کردستان وجود دارد

سنندج- مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: در کل کشور حدود ۸۵۰ نیت وقف وجود دارد که از این تعداد ۲۵ نیت وقف مربوط به کردستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاروند ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ایام ماه مولود، فرارسیدن هفته وقف و هفته دفاع مقدس اظهار کرد: شهدا جان خود را وقف کردند تا شرایط خدمت برای ما فراهم شود.

وی بیان کرد: برای هر صندلی ارزشمند خدمت در کشور ۲۸۷ شهید در این انقلاب و تنها در جنگ تحمیلی تقدیم شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان اظهار کرد: نامگذاری روزهای هفته وقف با شرح وقف و قرآن و سیره‌ی ائمه، وقف و اقتصاد پایدار، وقف اخلاق و معنویت، وقف اشتغالزایی و حمایت از خانواده، وقف و سلامت جامعه و وقف و گردشگری مذهبی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاروند یادآور شد: در کل کشور قریب به ۸۵۰ نیت وقف وجود دارد و در کردستان ۲۵ نیت وجود دارد اما مفهوم وقف بسیار گسترده بوده و می‌تواند در جامعه موجب حل بسیاری از مشکلات شود.

وی افزود: از مهر گذشته تاکنون در حوزه قرآنی ۷۱۱ نفر در بحث حفظ قرآن ،۲۰۰ نفر در قرائت قرآن و شرکت هزار و ۲۰۰ نفر در مسابقات قرآنی بین المللی، کشوری و استانی و نیز برگزاری محافل انس با قرآن انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان بیان کرد: در زمینه کمک به مساجد استان اقداماتی از جمله تعمیر و بازسازی مساجد با هزینه کرد ۴۲ میلیارد تومان از محل نیت واقفان انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاروند یادآور شد: کمک به تکمیل مصلای مریوان با ۲۰ میلیارد تخصیص اگر اختصاص ۱۰۰ درصدی یابد به همت خیرین انجام خواهد شد و همچنین مسجد ملأ کریم بانه، مسجد میره‌ده سقز و انجام تعمیرات درمساجد جامع بانه، سنندج‌، سقز از جمله اقدامات دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: بهره وری بیشتر از موقوفات یکی از اهداف سازمان است و در این راستا یکی از اقدامات بازسازی و شناسایی ۱۰ منازل مخروبه که عرصه و اعیان آن متعلق به اوقاف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: استفاده از اراضی موقوفه با تغییرکاربری برای خدمت به مردم از دیگر اقدامات است که در این راستا در بیجار بازارچه‌ای را شروع کردیم که تسهیل دسترسی بین سه شهرک است.

حجت الاسلام کاروند ادامه داد: ساختمان پزشکان خیابان مولوی و مرکز دارالقرآن سنندج از جمله طرح‌هایی است که ماه آینده افتتاح آن انجام خواهد شد.

وی گفت: ساخت و کلنگ زنی سه مرکز درمانی در سقز، بانه و سنندج هم از محل وقف استان انجام خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان بیان کرد: با احیای ماده پنج قانون سازمان وقف در بحث امین برای موقوفات کاهش تصدیگری اوقاف و افزایش مشارکت مردمی اتفاقاتی خوبی روی داد و تاکنون ۵۰ نفر امین موقوفات مشخص شدند که ما باز هم از این جریان حمایت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاروند گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۹۱ موقوفه در سطح استان وجود دارد که تاکنون برای ۹۶ درصد از این تعداد سند مالکیت اخذ شده است.

وی بیان کرد: با اخذ سند برای ۴ درصد باقی مانده تا پایان سال اتمام سند دار شدن موقوفات استان را اعلام می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان خاطرنشان کرد: از مهر گذشته تاکنون سه هزار و ۳۵۲ برگ سند مالکیت موقوفات اخذ شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۹۳۱ برگ سند اولیه و ۴۲۱ سند نیز از دفترچه‌ای به تک برگ تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاروند افزود: مجموع موقوفات استان هزار و ۵۶۴ مورد انتفاعی و بدون رقیه بوده و درآمد زا نیستند و هزار و ۲۷ مورد نیز منفعتی و دارای درآمد است و تعداد رقبات و مستاجرهای موقوفات در استان نیز ۲۰ هزار مورد است.

وی گفت: در بحث مسابقات بین‌المللی، کشوری و استانی مقاوم اول و دوم کشور در بخش معارف برادران، و اول و سوم خواهران را داشتیم، در بخش حفظ کل قرآن خواهران در بخش کشوری و بین المللی از کردستان افتخاراتی داشتند، داور بین المللی در بخش خواهران داشتیم.

وی یادآور شد: همچنین ۱۵ محفل انس با قرآن، ۴۰ کرسی تلاوت و ۴ مراسم جزخوانی و آگاهی و معارف و ۱۴ مسابقه در استان در مراکز قرآنی برگزار کردیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: در قالب طرح مهر ۲ هزار بسته لوزام التحریر و کیف از محل نیات واقفان برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه شده است.

وی راه‌اندازی کارگاه خیاطی برای ۲۲۰ نفر از زنان سرپرست خانوار، آزادسازی زندانیان، اهدای دستگاه دیالیز، تخت بیمارستانی، چرخ خیاطی، کمک به هیأت ووشو قروه، کمک به مراکز قرآنی و در اختیار قراردادن ۲۰و احد مسکونی به زوج‌های جوان در قروه که سال اول ازدواج آنها بود را از دیگر فعالیت‌هایی دانست که از محل وقفیات انجام شده است.

حجت‌الاسلام کاروند ادامه داد: در چند نقطه از شهر سنندج هم با شرایط خوب و مکان عالی شرایط احداث باغ پرندگان و مجتمع آبی وجود دارد که آماده واگذاری به بخش خصوصی و حمایت از آنها هستیم.

کد خبر 6230377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha